گــــــــــردو

غذایی برای جلوگیری از سرطان

يكشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۶:۱۸ ب.ظ

مواد لازم برای ۲ نفر


گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم

پیاز: یک عدد


سیر: یک حبه

بادمجان: ۴ عدد

گوجه فرنگی: ۲ عدد


جعفری خرد شده: ۲ قاشق سوپخوری

نمک و فلفل: به میزان لازم

سیخ چوبی: ۴ عدد


طرز تهیه: پیاز را رنده کرده و با جعفری خرد شده و گوشت، سیر و نمک و فلفل مخلوط کرده و خوب ورز دهید. بادمجان‌ها را شسته، حلقه‌حلقه کرده و در آب نمک قرار دهید.

پوست بادمجان‌ها را جدا نکنید، پس از آن که گوشت و مواد آن بخوبی ورز داده شد، حلقه‌های بادمجان را در سیخ چوبی قرار دهید به این صورت که یک ردیف حلقه

بادمجان و در ردیف بعدی گوشت‌هایی راکه به صورت نیم‌گرد در‌آورده‌اید.

این کار را ادامه دهید تا سیخ‌ها پر شود، داخل ماهیتابه را با مقدار کمی روغن چرب کنید و سیخ‌های پر شده از مواد را داخل آن قرار دهید تا به مدت حداقل ۳۰ دقیقه مواد به صورت نیم‌پز درآید.

بعد از این مدت کف ماهیتابه را یک لایه گوجه چیده و سیخ‌ها را روی گوجه‌ها قرار دهید و یک لایه دیگر گوجه روی آن بگذارید و به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید مواد با آب گوجه‌ها پخته شود.

اهمیت غذایی بادمجان: بادمجان منبع بسیار خوب فیبر است. پوست بادمجان ارزش غذایی بسیار زیادی دارد که به دلیل کم‌کالری بودن آن می‌توان به حفظ تناسب اندام و

 جلوگیری از چاقی اشاره کرد. این ماده دارای مقدار کمی کلسیم بوده و برای افرادی که دچار ناراحتی‌های کلیه و فشار خون هستند، بسیار مفید است.

قرار دادن بادمجان در آب‌نمک باعث خروج آب زرد رنگی می‌شود که دارای آلکولوئیدی به نام سولانین است که در معده‌های ضعیف ایجاد آلرژی و مسمومیت می‌کند.

تخم بادمجان در افرادی که دچار بیماری‌های کبدی هستند، ایجاد ناراحتی می‌کند و توصیه می‌شود افرادی که دچار حساسیت و یرقان هستند از مصرف آن خودداری کنند.

بادمجان به علت دارا بودن آهن در رفع کم‌خونی و یبوست موثر است. این ماده یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی بافت‌های گیاهی را دارد که از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند.

خاصیت درمانی بادمجان به علت باز کردن عروق و تقویت‌کنندگی معده است.

نیاسین یا همان ویتامین B3 نه‌تنها از بین برنده قوی رادیکال‌های آزاد است که باعث جلوگیری از رسوب آهن اضافی موجود در بدن می‌شود.

آهن زیاد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را بالا می‌برد‌، تجمع آهن در زنان یائسه و مردان بیشتر اتفاق می‌افتد.

نیاسین موجود در بادمجان به حفظ کلسترول خون، از اکسید شدن و رسوب در جداره رگ‌ها جلوگیری می‌کند و از تخریب بافت‌های سلولی که ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد،

ممانعت و از اثر تخریبی رادیکال‌های موجود در مفاصل بدن ـ که از ابتدایی‌ترین موارد ابتلا به بیماری روماتیسم است ـ جلوگیری می‌کند.


گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ

  • ۹۵/۰۲/۰۵
  • blogo

آشپز خانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی