گــــــــــردو

کارل فردریش گاوس

دوشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۳۸ ق.ظ

وهان فردریش کارل گاوس، که بیشتر با نام کارل فردریش گاوس شناخته می‌شود، یک ریاضی‌دان آلمانی بوده است که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ریاضی‌دانان تاریخ شناخته می‌شود.

مقدمه:یوهان فردریش کارل گاوس، که بیشتر با نام کارل فردریش گاوس شناخته می‌شود، یک ریاضی‌دان آلمانی بوده است که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ریاضی‌دانان تاریخ شناخته می‌شود.

او در پیشرفت هندسه، آمار، نظریه‌ی اعداد، ستاره‌شناسی، نظریه توابع، نظریه پتانسیل، نور شناسی و زمین‌شناسی سهم زیادی داشته است.


زندگی اولیه و تحصیلات:

کارل فردریش گاوس در 30 آپریل 1777 در نیوبرانزویک آلمان در یک خانواده‌ی فقیر متولد شد. پدر او، کارل فردریش یک باغبان و آجرچین بود.

مادر فردریش بسیار مشتاق بود تا پسرش درس بخواند. گاوس در ریاضی یک اعجوبه بود. زمانی که گاوس تنها 14 سال داشت، دوک برانزویک بسیار تحت تأثیر مهارت‌های 

محاسباتی او قرار گرفت.بنابراین او به دانشکده‌ی کولگیم کارولینوم برانزویک هانوفر فرستاده شد و از لحاظ مالی بسیار تحت حمایت قرار گرفت.


اخذ مدرک دکترا

گاوس بین سال‌های 1795 تا 1798 در دانشگاه گوتینگن شرکت کرد. او در سال 1799 مدرک دکترای خود را از دانشگاه هلمشدت دریافت کرد.


مشارکت‌ها و دستاوردها:

در سال 1807 گاوس مدیر رصدخانه‌ی گوتینگن و استاد ریاضیات همان جا شد. در طول این تصدی رصدخانه، او بیشتر زمان خود را صرف مشاهدات جدید کرد.

 او برای حدود 6 ماه با ویلهلم وبر نیز کار کرد و آنها یک دستگاه تلگراف اولیه با هم ساختند که می‌توانست پیغام‌ها را بیش از 1500 متر ارسال کند.

بعدها یک مجسمه از گاوس و وبر در گوتینگن ساخته شد. علاوه بر این، همکاری او با وبر، منجر به کشف قوانین و اطلاعات جدیدی در مورد مدار و مغناطیس شد.

گاوس در مورد نورشناسی نیز تحقیقات زیادی انجام شد که این تحقیقات به کشف فرمول لنز گاوسی انجامید. کارل فردریش گاوس یک نویسنده‌ی نیرومند بود که بیش از 300 مقاله نوشته دارد که اغلب به زبان لاتین بود. او همچنان زبان روسی و زبان‌های دیگر را می‌دانست.

 او در سال 1801 به خاطر محاسباتش در زمینه‌ی مدار سیارک های سرس و پالاس، به عنوان یک عضو خارجی جامعه‌ی سلطنتی لندن پذیرفته شد. او در سال 1838 نیز مدال کوپلی را برنده شد.


وفات

گاوس در 23 فوریه 1855 در گوتینگن آلمان درگذشت. او 77 سال سن داشت.



منبع: ویکی 5040

  • ۹۴/۰۸/۲۵
  • blogo

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی