گــــــــــردو

بُندار رازی ، کمال الدّین ابوالفتح بُنداربن ابی نصر خاطری رازی ، از شاعران معروف قرن چهارم و معاصر آل بویه (نظامی ، ص 28). دولتشاه سمرقندی (ص 42) او را شاعر مجدالدّولة

دیلمی (حک : 387ـ420) و از قهستانِ ری دانسته است که به سه زبان عربی ، فارسی و دیلمی سخنوری کرده و صاحب بن عبّاد (متوفی 385) به وی توجه داشته و در تربیتش کوشیده است .

نام او در بیشتر مآخذ، بُندار به ضمّ بای تازی ، به معنای خانه دار و صاحب تجمّل و کالا و ثروت ، و عمده فروش آمده است . نویسندة برهان قاطع ذیل کلمة بندار بر وزن گلزار به معنای کیسه دار و خانه دار و صاحب تجمّل و مکنت ، اضافه کرده که «نام یکی از شعرای قدیم است ».

با اینهمه در بعضی از تذکره های قدیم از جمله تذکرة الشعراء دولتشاه سمرقندی (ص 16، 42ـ43)، و تذکرة روضة السّلاطین فخری هروی (ص 10)، «پندار» به بای فارسی مکسور ضبط شده است ،

 اما بُندار به ضمّ بای تازی مشهورتر و معمولتر است .

بندار رازی نزد شاعران قرن ششم و هفتم شهرت داشت و غالباً از او نام برده و خود را با او مقایسه کرده اند. خاقانی شروانی (متوفی 595) خود را برتر از بندار دانسته (ص 796) و ظهیر فاریابی (متوفی 598) بندار رازی را ستوده و نام او در دیوانش پندار ضبط شده است (ص 262). کمال الدّین اسماعیل اصفهانی (متوفی 635) نیز بندار را برتر از خود شمرده است (ص 199).

بندار شیعی مذهب بود و یک رباعی از او نقل شده که به این موضوع دلالت دارد (رجوع کنید به شوشتری ، ج 2، ص 614؛ هدایت ، ج 1، ص 440). عبدالجلیل قزوینی ، نویسندة کتاب نقض (ص 219) نیز از او نام برده و نوشته است که وی در مدح دو برادر شیعی وزیر، 27 قصیدة غرّا گفته است

و در مدح چند تن از متکلّمان و سادات ری و قزوین نیز قصاید بسیار دارد (ص 225). قاضی نوراللّه شوشتری (ج 2، ص 613) هم بندار را در ردیف شاعران شیعه آورده است .

از قصاید بندار رازی که در نقض به آنها اشاره شده ، چیزی در دست نیست و بیشتر اشعاری که از او به جا مانده به زبان رازی و به صورت دوبیتی یا قطعه است . از وی یک قصیده نیز به زبان محلی ،

در وزن دوبیتی (بحر هزج مسدّس محذوف ) در یکی از نسخه های خطی مونس الاحرار نقل شده است (نفیسی ، ج 3، ص 1141ـ1142). شمس قیس رازی چند بیت به زبان رازی از بندار نقل کرده و نوشته است : بندار از اختلاف نظم ، اجزا زیاد کرده و شعرش را نامطبوع گردانیده است (ص 94ـ 95).

او دوبیتیهای بندار را با عنوان «فهلویات » آورده و بر او خرده گرفته که در مصراعها، بحور هَزَج و مُشاکِل را درهم آمیخته و از قاعدة عروض خارج شده است (ص 130).

 اما ظاهراً ایراد شمس قیس نابجا است ، زیرا او صورتِ مکتوب فهلویات را درنظر گرفته و از صورت ملفوظ آنها در زبان محلی غافل مانده و در تقطیع به اشتباه افتاده و این گونه اشعار را با اشعار فارسیِ دری سنجیده است (رجوع کنید به مختاری غزنوی ، ص 572، حاشیة همائی ؛ همائی ، ص 500 ـ504).

برخی از نویسندگان ، آثار دیگری نیز به بندار رازی نسبت داده اند؛ از جمله حمداللّه مستوفی (ص 723) اثری به نام چموش نامه به بندار نسبت داده و نوشته است که شهرتی تمام دارد. حاجی خلیفه (ج 2، ستون 1848) نیز لغتنامه ای فارسی با عنوان منتخب الفرس را از آثار بندار دانسته است .

رضاقلی خان هدایت (ج 1، ص 439) سال وفات بندار را 401 نوشته است و دیگران نیز همین تاریخ را از او نقل کرده اند، اما خوافی (ج 2، ص 163) وفات بندار را در حوادث 433 ذکر کرده که ظاهراً دور از حقیقت است .

منابع : محمدحسین بن خلف برهان ، برهان قاطع ، چاپ محمدمعین ، تهران 1361 ش ؛ مصطفی بن عبدالله حاجی خلیفه ، کشف الظنون ، بیروت 1410/1990؛ حمدالله بن ابی بکر حمدالله مستوفی ، تاریخ گزیده ، چاپ عبدالحسین نوائی ، تهران 1362 ش ؛ بدیل بن علی خاقانی ، دیوان ، چاپ 

ضیاءالدین سجادی ، تهران ] تاریخ مقدمه 1338 ش [ ؛ احمدبن محمد خوافی ، مجمل فصیحی ، چاپ محمود فرخ ، مشهد 1339ـ1341 ش ؛ دولتشاه سمرقندی ، تذکرة الشعراء ، چاپ ادوارد براون ، لیدن 1901؛ محمدبن قیس شمس قیس ، کتاب المعجم فی معاییر اشعارالعجم ، تصحیح محمدبن عبدالوهاب قزوینی ، چاپ مدرس رضوی ، تهران ] تاریخ مقدمه 1314 ش [ ؛ نورالله بن شریف الدین شوشتری ، مجالس المؤمنین ، تهران 1354 ش ؛ طاهربن محمد ظهیرفاریابی ، دیوان ظهیرفاریابی ، چاپ تقی بینش ، مشهد 1338 ش ؛ عبدالجلیل قزوینی ، نقض ، چاپ جلال الدین محدث ارموی ، تهران 1358 ش ؛ محمدبن امیری فخری هروی ، تذکرة روضة السلاطین ، چاپ عبدالرسول خیامپور، تبریز 1345 ش ؛ اسماعیل بن جمال الدین کمال اسماعیل ، دیوان ، چاپ حسین بحرالعلومی ، تهران 1348 ش ؛ عثمان بن عمر مختاری غزنوی ، دیوان عثمان مختاری ، چاپ جلال الدین همائی ، تهران 1341 ش ؛ احمدبن عمر نظامی ، کتاب چهار مقاله ، چاپ محمدبن عبدالوهاب قزوینی ، لیدن 1327/1909، چاپ افست تهران ] بی تا. [ ؛ سعید نفیسی ، احوال و اشعار ابوعبدالله جعفربن محمد رودکی سمرقندی ، ج 3، تهران 1319 ش ؛ رضاقلی بن محمد هادی هدایت ، مجمع الفصحا ، چاپ مظاهر مصفا، تهران 1336ـ 1340 ش ؛ جلال الدین همائی ، «اشتباه صاحب المعجم در اوزان فهلویات و اورامنان »، در جشن نامة استاد مدرس رضوی ، چاپ ضیاءالدین سجادی ، تهران 1356 ش .


/ سیّدضیاءالدّین سجّادی /

  • ۹۴/۰۹/۰۹
  • blogo

بُندار رازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی