گــــــــــردو

الکساندر سِرگِیویچ پوشکین

يكشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۵ ب.ظ

الکساندر سِرگِیویچ پوشکین (به روسی: Александр Сергеевич Пушкин) شاعر و نویسندهٔ روسی سبک رومانتیسیسم است. او در ۶ ژوئن۱۷۹۹ در شهر مسکو چشم به جهان گشود

و در ۱۰ فوریه۱۸۳۷ در سن پترزبورگ درگذشت. او بنیانگذار ادبیات روسی مدرن به حساب میآید و برخی او را بزرگترین شاعرزبان روسی میدانند.


زندگی:پدر پوشکین از خانوادههای اصیل روسی بود و مادرش نوه یک برده اتیوپیایی و پسرخوانده تزارپتر کبیر بود که بعدها به مقامهای بالایی دست یافته بود.

پوشکین اولین اشعار خود را در پانزدهسالگی منتشر کرد. بعد از اتمام مدرسه، وی به خاطر سخنرانیهای انتقادیاش در حمایت از اصلاحات اجتماعی مجبور به ترک پایتخت و به سمت مولداوی شد.

در آنجا او عضو فیلیکی اتریا شد که برای آزادسازی و استقلال یونان از امپراتوری عثمانی فعالیت میکرد. از این گذشته او تحت تأثیر انقلاب یونان قرار گرفت.

 سال ۱۸۲۳ پوشکین به اودسا رفت و باز آنجا با حکومت درگیر و مجبور به تبعید شد. با این وجود او اجازه ملاقات تزار نیکولاس یکم را یافت.

در ۱۸۳۱ پوشکین با نیکولای گوگول ملاقات کرد و تحت تأثیر داستانهای کمدیاش قرار گرفت. در همین سال نیز او با ناتالیا گونچارووا ازدواج کرد. پس از این ازدواج رفت و آمد او در دربار بیش از پیش افزایش پیدا کرد.

ولی پس از اینکه تزار به با لقب بسیار پایین درباری به وی قناعت کرد، او بسیار عصبانی و سرشکسته شد، زیرا قبل از همه همسر بسیار زیبای او مورد ستایش درباریان بزرگ (از جمله خود تزار) بود.

سال ۱۸۳۷ بدهیهای پوشکین بسیار افزایش پیدا کرد. از طرف دیگر شایع شده بود که همسرش رابطه نامشروع با یکی از افسران فرانسوی به نام جرج دانتس دارد.

 پوشکین برای حفظ غرورش، معشوق احتمالی همسرش را در ۲۷ زانویه۱۸۳۷ (تاریخ قدیم) به یک دوئل فراخواند. در این دوئل پوشکین از ناحیه شکم آسیب دید و دو روز پس از آن درگذشت.

طرف مقابلش ولی فقط یک جراحت جزئی از ناحیه دست پیدا کرد.


آثار

سال

نام اثر


۱۸۲۰

روسلان و لودمیلا


۱۸۲۱

زندانی قفقاز


۱۸۲۳

فواره باغچه سرای


۱۸۲۴

کولیها

(۱۸۲۵/۱۸۲۷)

۱۸۲۹

پولتاوا


۱۸۳۳

سوار برنجی / سوارکار برنزی


۱۸۴۱

دوبروفسکی


۱۸۲۱

گاوریلیادا


۱۸۲۵

بوریس گودونوف


۱۸۳۴

داستان مرغ طلایی


۱۸۳۴

تاریخچه شورش پوکاچف


۱۸۳۶

دختر سروان


شوالیه خسیس (۱۸۳۰)

داستان ماهیگیر و ماهیک

جشن بین طاعون

تابوت ساز

غلام پست

ضربه آتشین

دام سیاه

بی بی پیک

مسخره و زندگی

دختران سیاه


  • ۹۴/۰۹/۲۲
  • blogo

الکساندر پوشکین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی