نمونه سوالات سوره ی انسان (دهر )
چهارشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۴ ب.ظ
1- کدام گزینه در مورد منظور از انسان در آیات ابتدایی سوره «دهر» صحیح است ؟
الف-حضرت آدم
ب- نوع انسان و عموم افراد بشر
ج- حضرت آدم و فرزندانش
د- روح آدمی و ذرات وجودی بدن
2- ذکر کدام مورد بیانگر حتمی بودن مجازات عظیم خداوند برای کافران است؟
َالف- أعْتَدنَا
ب- أَغْلْالاً
ج- سَلَاسِلَ
د- سَعِیرا
3- کدام عبارت قرآنی بیانگر مقام تعهد،تکلیف و مسئولیت انسان است؟
الف- امشاج
ب- خلقنا الانسان
ج- سمیعا بصیرا
نبتلیه
کدام گزینه در مورد عبارت « فجعلناه سمیعا بصیرا» در آیه 2 سوره انسان صحیح نمی باشد؟
الف- تحولات و تطورات جنین بعد ازمرحله نطفه
ب- آزمایش و تکلیف بدون (آگاهى ) ممکن نیست
ج- چشم و گوش ابزار شناخت و آگاهی هستند
د- ادراکات حسی مادر همه معقولات است
5- استفاده خداوند از تعبیر «شاکر» بر وزن اسم فاعل، به جای شکور «صیغه مبالغه» بیانگر چه مطلبی است؟
الف- کسانی که نعمت هدایت را نادیده می گیرندبالاترین ناسپاسی را نموده اند
ب- از دسـت و زبـان هـیچکس بر نمى آید، که از عهده شکرنعمت هدایت بدر آید
ج- ابزار رسیدن به هدایت وآگاهی است
د- ناسپاسی هم موجب کفران نعمت و هم موجب کفر اعتقادی است
6- کدام گزینه بیانگر صفات ابرار و عبادالله نیست؟
الف- غذای خود را به مسکین و یتیم و اسیر می دهند
ب- به نذر خود وفا می کنند
ج- اطعام آنها برای خداست و منتظر مزد و پاداش نیستند
د- به دنبال شادی سرور روز قیامت نمی باشند
7- مفهوم آیه شریفه« و یطعمون الطعام على حبه مسکینا و یتیما و أ سیرا» به کدام آیه از قرآن شباهت دارد؟
الف- آیه 92 سوره آل عمران
ب- آیه 28 سوره کهف
ج- آیه 282 سوره بقره
د- آیه 90 سوره آل عمران
8- مرجع ضمیر «ه» در عبارت «علی حبه» کدام گزینه است؟
الف- الله
ب- لقاء پروردگار
ج- قیامت
د- غذا
9- این کلام گهربار از کیست؟« کسى که سه نفر از مـسـلمـانـان را اطـعـام کـنـد خـداونـد او را از سـه باغ بهشتى در ملکوت آسمانها اطعام خواهد کرد»
الف- امام صادق ع
ب- امام باقرع
ج- پیامبر اکرم ص
د- امام علی ع
10- کدام گزینه در مورد «نضره» صحیح است؟
الف- طراوت و شادابى بر اثر وفور نعمت
ب- رنگ رخسار
ج- خوشحالی ابرار و عبادالله
د- چهره های شادمان
11- کدام گزینه در رابطه با عبارت قرآنی «و جزاهم بما صبروا جنّة و حریرا» صحیح است؟
الف- پاداش نیکان، ظرف های نقره و قدح های بلورین که مملو از غذا و نوشیدنی است، می باشد
ب- صابران داخل در بهشت هایی می شوند که سایه درختان آن همیشگی و چیدن میوه های آن آسان است
ج- در برابر شکیبایی نیکان و ابرار، خداوند بهشت و لباس های حریر و لطیف را به آنان پاداش می دهد
د- خداوند بر اندام بهشتیان لباس هایی از حریر نازک سبز رنگ و دستبند هایی از نقره تزئین شده می پوشاند
12- کدام گزینه در مورد عبارت قرآنی «سلام علیکم بما صبرتم» در آیه 24 سوره رعد صحیح است؟
الف- خوش آمد گویی بهشتیان به فرشتگان به خاطر صبر و استقامت ابرار و نیکان
ب- خوش آمد گویی فرشتگان به بهشتیان به خاطر صبر و استقامت ابرار ونیکان
ج-خوش آمد گویی اولیاء الهی و ابرار و نیکان به بهشتیان به خاطر صبر و استقامت آن ها
د- خوش آمد گویی خداوند به بهشتیان به خاطر صبر و استقامت آن ها
13- کدام گزینه به معنای «نوشیدنی ای است گوارا که به راحتی در دهان گلو جاری می شود؟
الف- زنجبیل
ب- شراب طهور
ج- سلسبیل
د- کافور
14- با توجه به آیه شریفه «ان هذا کان لکم جزاءً و کان سعیکم مشکورًا» کدام گزینه صحیح نیست؟
الف- هر نعمتی از نعمت های بهشتی بعد از عمل برای او فراهم می شود
ب- نعمت های بهشتی جزای سعی و عمل و پاداش خودسازی هاست
ج- بالاتر از همه مواهب و نعمت های بهشتی تشکر خداوند از انسان است
د- نعمت های بهشتی از قبل برای بهشتیان مهیا و فراهم شده است
15- دستور های پنجگانه برای پیامبر اکرم (ص) در سوره «دهر» کدام است؟
الف- صبر _ اطاعت نکردن از گنهکار و کافر _ روزه _ ذکر _ تسبیح
ب- صبر _ اطاعت نکردن از گنهکار وکافر _ جهاد _ روزه _ ذکر
ج- صبر _ اطاعت نکردن از گنهکار و کافر _ جهاد _ ذکر _ سجده
د- صبر _ اطاعت نکردن از گنهکار وکافر _ ذکر _ سجده _ تسبیح
16- بر اساس نظر مفسران قرآن منظور از «آثم و کفور» در آیه 24 سوره «دهر» کدام مورد است؟
الف- منظور از «آثم» ولید بن مغیره ومنظور از «کفور» عتبة بن ربیعه است
ب- منظور از «آثم» عتبة بن ربیعه و منظور از «کفور» ولید بن مغیره است
ج- منظور از «آثم» ولیدبن مغیره ومنظور از «کفور» ابوجهل یا عتبة بن ربیعه است
د- منظور از«آثم» عتبة بن ربیعه و منظور از «کفور» ابوجهل یا ابو لهب است
17- منظور از یوم ثقیل (روز سنگین) در آیه 27 سوره «دهر» چیست؟
الف- دنیا
ب- روز محاسبه و مجازات
ج- عالم برزخ
د- نامه ی اعمال
18- با توجه به آیه ی شریفه ی «یُدخِلُ مَن یَشاءُ فی رَحمتِه وَ الظّالمونَ أعَدّ لَهُم عَذاباً ألیماً»(30 دهر) کدام گزینه صحیح است؟
الف- وارد شدن به بهشت و رحمت الهی به مشیت خداوند است و از دست انسان خارج می باشد
ب- مشیت خداوند در رحمت به دنبال ارده انسان در ایمان و عمل صالح و اجرای عدل است
ج- بسیاری از مفسران از این آیه به مسئله ی جبر و سلب اختیار از انسان پی برده اند
د- مشیت خداوند بر عذاب به دنبال مشیت انسان بر ظلم و گناه نیست
19- با توجه به آیه 13 سوره رعد « متکین فیها على الا رائک لا یرون فیها شمسا و لا زمهریرا» کدام تفسیر در مورد «شمس و زمهریر» صحیح است؟
الف-در جهنم نقطه ای وجود دارد که از شدت سرما اعضای بدن از هم متلاشی می شوند
ب- در بهشت هیچ گونه تابشی برای بهشتیان وجود ندارد
ج-مومنان در بهشت، با آرامش و راحتی کامل بر تخت هایی تکیه می زنند
د- اعتدال کامل هوا در بهشت برای بهشتیان وجود دارد
20- عبارت «لَقّاهُم» درآیه 11 سوره «دهر» به کدام مورد تعبیر می شود؟
الف- بهشتیان به گرمی در حالی که غرق در شادی و سرور هستند به استقبال از خداوند می روند
ب- فرشتگان در حالی که بهشتیان غرق در شادی و سرور هستند به استقبال بهشتیان می روند
ج- خداوند در حالی که اهل بهشت غرق در شادی و سرور هستند، آن ها را در سایه رحمت خویش جای می دهد ج
د- خداوند در حالی که اهل بهشت غرق در شادی و سرور هستند آن ها را در کنار فرشتگان جای می دهد
- ۹۴/۰۴/۳۱