گــــــــــردو

دستور پخت کتلت شیرازی طرز تهیه کتلت شیرازی

شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۴ ب.ظ

طرز تهیه کتلت شیرازی سخت و دشوار نیست و ما در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

مواد لازم برای طرز تهیه کتلت شیرازی برای چهار نفر شامل موارد زیر است:

سه عدد سیب زمبنی با اندازه درشت

یک عدد پباز با اندازه متوسط

دو عدد تخم مرغ

بیست گرم کره

چهار قاشق غذاخوری آرد سوخاری

یک لیوان سرخالی آرد گندم

یک لیوان آب

روغن به میزان مورد نیاز

فلفل سیاه به میزان مورد نیاز

زردچوبه به میزان مورد نیاز

نمک به میزان مورد نیاز

مراحل طرز تهیه کتلت شیرازی یا کتلت بازاری به صورت زیر است:

 

 

 

مرحله اول طرز تهیه کتلت شیرازی

در ابتدا و شروع طرز تهیه کتلت شیرازی ابتدا سیب زمینی‌ها را که گفتیم از نظر اندازه باید درشت باشد را به خوبی شسته تا تمیز شوند و سپس در یک قابلمه با اندازه مناسب همراه با دو تا سه لیوان آب ریخته و سپس کمی نمک نیز به قابلمه سیب زمینی اضافه می‌کنیم. قابلمه را روی حرارت گاز قرار داده تا سیب زمینی‌ها آب‌پز شوند.

 

 

 

مرحله دوم طرز تهیه کتلت شیرازی

در مرحله دوم از طرز تهیه کتلت شیرازی سیب زمینی‌های آب پز شده را از قابلنه خارج کرده و پوست آن‌ها را جدا می‌کنیم. (دقت داشته باشید که سیب زمینی‌ها کاملا پخته شده باشند؛ برای اطمینان از این موضوع می‌توانید یک چاقو یا خلال دندان را در آن‌ها فرو کنید و در صورت نرم بودن سیب زمینی‌های شما پخته اند.) بعد از اینکه پوست سیب زمینی‌های پخته شده را جدا کردیم، آن‌ها را در یک ظرف مناسب ریخته و با کمک گوشتکوب سیب زمینی‌ها را کاملا له می‌کنیم تا به صورت پوره سیب زمینی در آمده و کاملا له و یکدست شوند.

 

 

 

مرحله سوم طرز تهیه کتلت شیرازی

در این مرحله یک ماعیتابه را روی حرارت قرار می‌دهیم و آب و کره را به داخل آن اضافه می‌کنیم. منتظر می‌شویم تا کره به طور کامل ذوب شود و بعد از اینکه کره ما کاملا ذوب شد، آرد گندم و زردچوبه را نیز به تابه خود اضافه می‌کنیم و مواد موجود در تابه را مدام هم زده و مخلوط می‌کنیم.

 

 

 

مرحله چهارم طرز تهیه کتلت شیرازی

در این مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی حرارت زیر تابه را کم کرده و مواد را تا حدی که به خوبی با هم مخلوط شده و به شکل خمیری یکدست جمع شود هم می‌زنیم. پس از اینکه خمیر جمع شد برای مدت زمان دو تا سه دقیقه خمیر را روی حرارت ملایم پخته و با کمک قاشق خمیر را باز و بسته می‌کنیم.

 

 

 

مرحله پنجم طرز تهیه کتلت شیرازی

در این مرحله خمیر تهیه شده را برای مدتی کنار می‌گذاریم تا کمی خنک شود. پس از اینکه خمیر خنک شد، آن را همراه با تخم مرغ، آرد سوخاری و مقدار کافی نمک و فلفل به ظرف سیب زمینی‌های له شده اضافه کرده و به خوبی با هم مخلوط می‌کنیم. توجه داشته باشید که در این مرحله تنامی مواد باید خنک باشند.

 

 

 

مرحله ششم طرز تهیه کتلت شیرازی

در این مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی ابتدا پیاز را پوست گرفته و می‌شوییم و سپس با دنده ریز، رنده می‌کنیم. آب اضافی پیاز رنده شده را به کمک فشار دست می‌گیریم. پیاز رنده شده که آب آن را نیز گرفته‌ایم را به سایر مواد اضافه کرده و مجددا به خوبی با هم ترکیب می‌کنیم.

 

 

 

مرحله هفتم طرز تهیه کتلت شیرازی

در این مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی یک تابه مناسب را روی حرارت گذاشته و به آن کمی روغن اضافه می‌کنیم تا گرم شود. یک کاسه آب هم آماده کرده و کنار دستمان قرار می‌دهیم. پس از اینکه روغن داخل تابه داغ شد به دستمان کمی آب می‌زنیم تا مایه کتلت شیرازی به دستمان نچسبد. به اندازه یک نارنگی از مایه کتلت شیرازی یا شامی شیرازی خود برداشته و با دست آن را به شکل لوزی و یا گرد در می‌آوریم و وسط آن را با کمک چاقو برش می‌دهیم تا مغز پخت شود. کتلت را به آرامی درون روغن داغ شده می‌گذاریم تا سرخ شود.

 

 

 

مرحله هشتم طرز تهیه کتلت شیرازی

سعی کنید کتلت شیرازی را با حرارت بالا سرخ کنید زیرا هم روغن کمتری را جذب خود می‌کند و هم ترد‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود. پس از اینکه یک سمت کتلت ما سرخ شد، طرف دیگر را نیز سرخ می‌کنیم.

 

 

 

مرحله آخر طرز تهیه کتلت شیرازی

در آخرین مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی، کتلت‌های سرخ شده را روی دستمال حوله‌ای قرار می‌دهیم تا روغن اضافه کتلت‌ها گرفته صود و سپس کتلت‌های شیرازی خود را در ظرفی که می‌خواهیم با آن سرو کنیم قرار می‌دهیم. کتلت شیرازی یا شامی شیرازی با نان سرو می‌شود.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی