گــــــــــردو

ترشی سالاد فصل (شور مشهدی_ ترشی آب گوجه )

پنجشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۰۲ ب.ظ

مواد لازم:


گل کلم : 3 لیوان خرد کرده

هویج : 2 لیوان خرد کرده


کرفس : 2 لیوان خرد کرده

سیر : 5، 6 حبه


گوجه فرنگی: 2 تا 3کیلو

فلفل سبز تند: 5 ، 6 عدد


سرکه سفید : 1 لیوان به ازای هر یک کیلو گوجه

نمک : 1 قاشق غذاخوری به ازای یک کیلو گوجه


طرز تهیه:


من برای ترشی هام همیشه چشمی عمل می کنم و نمی تونم اندازه بدم...اینا مقادیریه که تکتم نوشته بود..من خودم رعایت نکردم و هی می چشیدم ازش ! سبزیجاتم هم زیادتر بود

ساقه های تر و تازه و خوشگل کرفس رو انتخاب می کنیم...می شوریم و خرد می کنیم..هویج هم همینطور..گل کلم هم گل م یکنیم و می شوریم و توی آّکش می ریزیم تا آبش بره....

بعد روی پارچه تمیز پهن کردم تا خوب خشک بشه..من یه شب تا صبح گذاشتم

گوجه رو دوراه داریم: یکی اینکه خرد کنیم و توی دیگ بریزیم و روی حرارت بذاریم تا نرم و له بشه..بعد بریزیم توی آبکش و با دست پوره و آبش رو بگیریم و تخم و پوستش رو جدا کنیم...

راه دوم اینه که به این روش شوک حرارتی بدیم بهش و پوستش رو در بیاریم قلفتی

بعدش بریزیم توی غذاساز یا بلندر یا با هرچی که داریم پوره ش کنیم 

و بعد از صافی رد کنیم تا تخم هاش در بیاد

حالا آب گوجه صاف شده رو روی حرارت می ذاریم (تکتم صاف نکرده بود البته..به نظر منم مهم نیست..چون پوست که نداره) و نمک می زنیم....به ازای یک کیلو گوجه، 1 قاشق غذاخوری نمک)

بازم من چشیدم البته...10 دقیقه میذاریم بجوشه

تو این فاصله همه سبزیجات خرد شده که مطلقا نباید آب داشته باشه رو با سیر قاچ شده، فلفل سبز تند که شکمش یه چاقو زدم تا تندیش بیشتر دربیاد توی یه ظرف جادار مخلوط کردم...

ترخونه یا مرزه هم اگه داشتین بعد از شستن و خوووووب خشک شدن می تونین یکی دو ساقه بندازین توش (ورژن اصلیش نداره البته)

خب، گوجه که ده دقیقه جوشید از روی حرارت برمی داریم و سرکه سفید رو توش می ریزیم (به ازای هر 1 کیلو گوجه، 1 لیوان سرکه) 

همونطور داغ، روی سبزیجات خرد شده می ریزیمش

و خوب مخلوط می کنیم مواد رو...شیشه ها یا دبه هامون که باید خشک خشک، عاری از هر چربی و رطوبت باشه کنار دستمون و توی یه سینی میذاریم و ترشی ها رو که کمی ولرم شدن، توش می ریزیم

درش رو نمی بندیم...روش یه توری یا صافی می ذاریم و اجازه می دیم 24 ساعت توی دمای آشپزخونه بمونه چون ممکنه در اثر فعل وانفعالات، سر برده

فرداش که شد، من یه سیخ بلند رو توی شیشه ها فرو کردم و در آوردم تا اگه جایی هوا داره خارج بشه و آب گوجه به همه برسه..با چشم مشخص میشه 

حالا درشون رو خوووووب می بندیم..من یه کیسه فریزر رو 4 لا می کنم و روش میذارم و با کش پول دورش رو می بندم و بعد توی یخچال میذاریم

حتما توی یخچال باید بمونه والا کپک ممکنه بزنه...من همیشه روی ترشی هام تاریخ می زنم

خشک بودن سبزیجات و ظرف ها رو جدی بگیرین که از عوامل کپک زدن همانا همینه :)))))))

بعد از 20 روز قابل خوردنه...البته من سر 10 روز رفتم سروقتش ولی به نظرم باید بیشتر جا میفتاد..همون 20 روز تا یک ماه جواب میده :)

این ترشی هررررررچی تند تر خوشمزززززه تر

* بازم می گم تندی و ترشی رو با چشیدن اندازه کنین...ما تنددددددددددددددد دوست داریم

*اضافه کردن سیاه دونه هم توی این ترشی خوبه


منبع::

http://hanichef.blogfa.com
  • ۹۵/۰۳/۰۶
  • blogo

آشپز خانه

ترش ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی