گــــــــــردو

کنایه ها و ضرب المثل های رایج به صورت شعر

جمعه, ۲۷ آذر ۱۳۹۴، ۰۴:۴۷ ب.ظ

* قرآن تمام را از الفِ الحمد تا سین من الجنة و الناس فراموش کرد.

          o کنایه از لاابالی و بی توجهی به دین


    * من خویشتن غرقه ام،چگونه غرقه ای دیگر دست گیرم!

          o معادل:خفته را خفته کی کند بیدار


    * من آنم که در پای خوکان نریزم / مرین قیمتی دُر نظم دری را

          o دلبستگی به زبان فارسی


    * آنچه‌ت بکار نیست چرا جوئی؟/وانچه‌ت ازو گریز چرا گوئی؟

    * پنداشتی که ریشهٔ پیوند من گسست/در سینه ام هزار خراسان نهفته است

          o دلبستگی و غرور نسبت به سرزمین خراسان



    * خسیس تر از احمد بازرگان

          o کنایه از نهایت خست


    * کس به اقلیم خراب از پی یغما نرود

    * درس معلم ار بود زمزمه ی محبتی/جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را


    * ای جوان بر قامت خم گشته ی پیران نگر/رفته رفته زندگی بار گرانی می شود

    * حال شب های مرا همچو منی داند و بس/تو چه دانی که شب سوختگان چون گذرد


    * تو اهل صحبت دل نیستی چه می دانی/که سر به جِیب تفکر،چه عالمی دارد

    * دیدیم بخ چشم هم شنیدیم به گوش/از دل برود هر ان چه از دیده بزفت


    * دلم یک بره آهوی نجیب است/که از مهر و نوازش بی نصیب است

به سویت آمده، تنها و خسته/دلم ای ضامن آهو، غریب است


    * شکسته بال تر از من میان مرغان نیست/دلم خوش است که نامم کبوتر حرم است.


    * هرچند حال روز و زمین و زمان بد است/یک تکه از بهشت در آغوش مشهد است

حتی اگر به آخر خط هم رسیده ای//آنجا برای عشق شروعی مجدد است


    * دلم به عشق یارم/گرفته حال و هوایی/کشیده پر به خراسان/گرفته شور و نوایی


  • ۹۴/۰۹/۲۷
  • blogo

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی