گــــــــــردو

آموزش پخت آش گزنه مازندران مرحله به مرحله

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۴ ب.ظ

مواد لازم برای تهیه آش گزنه استان مازندران :

عدس ………… 50 گرم

نخود …………. 50 گرم

لوبیا …………. 50 گرم

باقالا ………… 50 گرم

چغندر ………. 50 گرم

کدو حلوایی …. 100 گرم

ماست …… یک کیلو گرم

آراد گندم ….. 500 گرم

گشنیز …… 100 گرم

جعفری ….. 50 گرم

سیر ……… 100 گرم

نمک ……… به میزان لازم

زردچوبه …. به میزان لازم

 

مرحله اول پخت آش گزنه :

حبوبات گفته شده را حدودا 6 الی 7 ساعت قبل از پختن آش گزنه شسته و بگذارید در آب بماند تا هم پخت آن ها سریع تر انجام شود و هم نفخ آن ها کاهش یابد فقط تا قبل از پختن آش چند بار آب آن را تعویض کنید .

بعد از گذشتن این زمان می توانید حبوبات ها و باقالا را هر کدام جدا بپزید سپس آن ها را آبکش کنید .

سبزی های گفته شده را نیز بعد از پاک کردن با نمک بشویید تا ضد عفونی شوند . بعد یک الی دو ساعت آن ها را روی یک پارچه نمیز پهن کرده تا آب آن ها کاملا گرفته شود این کار باعث شده موقع خرد کرد له نشوند .

برای خرد کردن سبزی ها از یک چاقوی تیز یا دستگاه سبزی خرد کن استفاده کنید و سبزی ها را زیاد خرد نکنید تا خواصشان موقع پخت زود از بین نرود .

 

مرحله دوم پخت آش گزنه :

آرد را با کمی آب به صورت خمیر در آورید مرتب به خمیر و دست هایتان آرد زده تا نچسبد و از خمیر لایه های نازکی را درست کنید .

در یک ظرف مسطح کمی آراد پاشیده و خمیر ها را بصورت نازک را روی آن پهن کنید و با یک چاقوی تیز به صورت افقی برش داده تا به شکل رشته در آید . سبزی های خرد شده را با کدو حلوایی مکعبی شده بپزید و نمک و فلفل زده و حبوبات و چغندر پخته شده را اضافه کنید.

بعد از اینکه کامل پخته شد ماست را در کمی آب حل کرده تا رقیق تر شود و در نهایت به باقی مواد اضافه می کنیم . در مرحله آخر رشته هایی که با خمیر درست کردیم را اضافه می کنیم . بعد از 10 دقیقه آش گزنه را روی حرارت بردارید . نوش جان شما و خانوادتان .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی