گــــــــــردو

گزیده ای از رباعیات انوری بخش (3)

يكشنبه, ۶ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۲۱ ب.ظ

گفتم ز فراق یاسمن می‌گرید         

این ابر که زار بر چمن می‌گرید


گل گفت به پای خویشتن برشکنم         

بر خنده‌ی یک هفته‌ی من می‌گرید



یک شب مه گردون به رخت می‌نگرید         

وز اشک ز دیده خون دل می‌بارید


یک قطره از آن بر رخ زیبات چکید         

وان خال بدان خوشی از آن گشت پدید



آن روز که بنده خاک خدمت بوسید         

بر خدمت تو هیچ سعادت نگزید


وامروز چو رنگ و رونق خویش ندید         

ابرام به خانه برد و امید برید



بیداد فلک پرده‌ی رازم بدرید         

تیمار جهان امیدم از جان ببرید


ای دل پس ازین کناره‌ای گیر و برو         

کین کار مرا کناره‌ای نیست پدید


@


زان پس که وصال روی در پرده کشید         

واندوه فراق پرده بر من بدرید


گفتم که مگر توانمش دید به خواب         

خود خواب همی به خواب نتوانم دید



شد عمر و زمانه را جوادی نرسید         

وز نامه‌ی آرزو سوادی نرسید


دستی که به دامن قناعت نزدیم         

دردا که به دامن مرادی نرسید



ای عشق بجز غمم رفیقی دگر آر         

وی وصل غرض تویی سر از پیش برآر


وی هجر بگفته‌ای بریزم خونت         

گر وقت آمد بریز و عمرم به سر آر



در دست غمت دلم زبونست این بار         

وین کار ز دست من برونست این بار


وین طرفه که با تو نرد جان می‌بازم         

دست تو بهست ودست خونست این بار



دی ما و می و عیش خوش و روی نگار         

وامروز غم جدایی و فرقت یار


ای گردش ایام ترا هر دو یکیست         

جان بر سر امروز نهم دی باز آر



گویی که میفکن دبه در پای شتر         

تا من چو خران همی جهم بر آخر


گر نه زندت صلاح قواد پسر         

من بر ... این سخن زنم ... ی پر



دل محنت تازه چاشنی کرد آخر         

سوگند هلاک جان من خورد آخر


عشقی که فرود برد جهانی به زمین         

می‌جست و هم از زمین برآورد آخر


انوری

  • ۹۴/۱۰/۰۶
  • blogo

انوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی