گــــــــــردو

گزیده ای از رباعیات انوری بخش (4)

يكشنبه, ۶ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۳۱ ب.ظ

یک در فلک از امید من نگشاید         

یک کار من از زمانه می‌برناید


جان می‌کاهد غم تو می‌افزاید         

در محنت من دگرچه می‌درباید



لایق به جان شاه جهانی باید         

زین جمله دهی جمله‌ستانی باید


زین طایفه امن آدمی ممکن نیست         

اینها همه گرگند شبانی باید



بس راه که پای همتم پیماید         

تا مشکل یک راز فلک بگشاید


بس روز سیه که از غلط پیش آید         

تا از شب شک صبح یقینی زاید



دی قهر تو گفتی که اجل می‌زاید         

وامروز بقا به عدل می‌افزاید


آن قهر جهانگیر چنان می‌بایست         

وان عدل جهان‌دار چنین می‌باید



هم توسن چرخ زیر زین را شاید         

هم گوهر خورشید نگین را شاید


تا ظن نبری که آن و این را شاید         

پیروز شه طغان تکین را شاید



وصل تو که از سنگ برون می‌آید         

در کوکبه‌ی خیال چون می‌آید


با هجر همی‌گوید ازین رنگرزی         

من می‌دانم که بوی خون می‌آید



تا رای تو از قدح به شمشیر آید         

گرد سپهت برین فلک زیر آید


نصرت به زبان تیغ تیزت می‌گفت         

با یار که از ملک بقا سیر آید



زلف تو که در فتنه کنون می‌آید         

از غارت جان و دل نمی‌آساید


وای از شب زلف تو که گر کار اینست         

بس روز قیامت که جهان آراید



گر بنده ز آب می‌بترسد شاید         

مکتوب تو هم دلیریی ننماید


آخر دو سه خدمتم از آن سو آمد         

باید که یکی جواب از این سو آید



با گل گفتم ابر چرا می‌گرید         

ماتم‌زده نیست بر کجا می‌گرید


گل گفت اگر راست همی باید گفت         

بر عمر من و عهد شما می‌گرید



باری بنگر که چشم من چون گرید         

هر شب ز شب گذشته افزون گرید


از چشم ستاره بار خون افشانم         

گر چشم بود ستاره را خون گرید


انوری

  • ۹۴/۱۰/۰۶
  • blogo

انوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی